Οι πρώτες μέρες στο σχολείο

Ο Σεπτέμβριος ήρθε για να θυμίσει σε μικρούς και μεγάλους το τέλος του καλοκαιριού και  την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Το καλοκαίρι έχει συνδεθεί με την ανεμελιά, τη χαλάρωση, το παιχνίδι, τη ξεκούραση ενώ η έλευση του φθινοπώρου σημάνει τη λήξη τους. Ισχύει όμως αυτό;

Η έναρξη της σχολικής χρονιάς σηματοδοτεί την ανάπτυξη και την ωρίμανση. Το παιδί είναι έτοιμο να απομακρυνθεί για πρώτη φορά από το στενό οικογενειακό περιβάλλον και να γνωρίσει, να συνδεθεί και να αναπτύξει συναισθηματικούς και κοινωνικούς δεσμούς με άλλους. Αυτό είναι ένα από τα σημαντικότερα αναπτυξιακά βήματα στη ζωή ενός παιδιού. Το σχολείο δε σημαίνει μόνο μάθηση και κατάκτηση ακαδημαϊκών γνώσεων που ενισχύουν τη νοητική ανάπτυξη αλλά και απόκτηση κοινωνικών δεξιοτήτων που προωθούν το χτίσιμο συναισθηματικών δεσμών με τους δασκάλους και τους συνομηλίκους. Το παιδί καλείται να προσαρμοστεί μέσα σε ένα πλαίσιο, ένα χώρο, με διαφορετικούς κανόνες και ιεραρχία, να αλλάξει τους ρυθμούς και τις συνήθειες του και να αποχαιρετήσει το παλιό και γνώριμο τρόπο ζωής.

οι πρώτες μέρες στο σχολείοΣυναισθήματα, θετικά και αρνητικά, κατακλύζουν γονείς και παιδιά. Χαρά, λύπη, ανυπομονησία, άγχος, φόβος, ανησυχία είναι κάποια από αυτά. Επομένως πριν αρχίσουμε να μιλάμε για το τι σημαίνει η έναρξη της σχολικής χρονιάς για το παιδί, ο κάθε γονιός πρέπει να αναρωτηθεί τι σημαίνει για τον ίδιο. Οι σκέψεις, οι εμπειρίες, οι αντιλήψεις και τα συναισθήματα του γονιού για το σχολείο επηρεάζουν σημαντικά τις φαντασιώσεις και τις προσδοκίες που θα έχει το παιδί για το σχολείο. Έτσι η ανησυχία και οι υπερβολικοί φόβοι του γονιού είναι ένας παράγοντας  που δυσχεραίνει την προσαρμογή του παιδιού.

Τι σημαίνει άραγε για τον ίδιο το γονιό να βλέπει το παιδί του να φεύγει από το σπίτι και να αρχίζει να ενδιαφέρεται και να θαυμάζει και άλλους ενήλικες ή να έρχεται αντιμέτωπος με καταστάσεις στις οποίες δε μπορεί να έχει γνώση ή να ασκήσει την επιρροή του με τον τρόπο που θα ήθελε; Η σχέση του γονιού με τον έλεγχο και την εξουσία κινητοποιούνται μέσα του καθώς στη φάση αυτή καλείται να εμπιστευτεί το παιδί του σε ένα δάσκαλο αλλά και να παρατηρήσει τι έχει μάθει μέχρι τώρα στο παιδί του για τις κοινωνικές σχέσεις και την κοινωνική προσαρμογή. Τώρα πια του ζητείται να εμπιστευτεί όχι μόνο το παιδί του αλλά και τον ίδιο του τον εαυτό στο ρόλο του ως γονέα για τις αξίες και τις αρχές διαπαιδαγώγησης που έχει εμφυσήσει στο παιδί του.

οι πρώτες μέρες στο σχολείοΓια την καλύτερη και ευκολότερη προσαρμογή του παιδιού στο σχολείο, καλό είναι το παιδί να προετοιμαστεί για την αλλαγή που θα έρθει στη ζωή του. Η προετοιμασία αυτή μπορεί να περιλαμβάνει την επίσκεψη στο χώρο του σχολείου πριν από την έναρξη του και την αγορά των πρώτων σχολικών ειδών. Ιδιαίτερα βοηθητικό είναι να αρχίσει το παιδί να προσαρμόζεται σταδιακά στο νέο ωράριο και πρόγραμμα διατηρώντας σταθερή την ώρα των γευμάτων και του ύπνου. Παιχνίδια, ζωγραφιές και συζητήσεις για το σχολείο βοηθούν το παιδί να εκφράσει τις σκέψεις και ενδεχομένως τις ανησυχίες που μπορεί να έχει. Αφηγήσεις από τις εμπειρίες του γονιού στο σχολείο το προετοιμάζουν ώστε να αρχίσει και το ίδιο να αφηγείται τις δικές του φαντασιώσεις σχετικά με το σχολείο. Μερικές φορές τα παιδιά εκφράζουν μη ρεαλιστικούς φόβους σε σχέση με το σχολείο. Η υποτίμηση τους με ένα γρήγορο καθησυχασμό κάθε άλλο παρά θετικό αποτέλεσμα θα έχει. Το να μπορεί ένα παιδί να εκφράσει τους φόβους του και να αντιμετωπιστεί με ψυχραιμία, σταθερότητα και αποδοχή, μόνο θετικά αποτελέσματα θα έχει.

Το σχολείο είναι ο χώρος όπου ο συναισθηματικός, κοινωνικός και μαθησιακός κόσμος του παιδιού αναπτύσσεται. Δε γίνεται το παιδί να μάθει μόνο μέσα στο στενό πλαίσιο της οικογένειας. Ας ανατρέξει, λοιπόν, ο καθένας από εσάς στα σχολικά χρόνια και ας θυμηθεί την πρώτη όμορφη εικόνα που έχει από το σχολείο! Πόση δύναμη έχει αυτή η ανάμνηση, πόσα συναισθήματα και σκέψεις αναβλύζουν! Σκεφτείτε πως το παιδί σας τώρα ετοιμάζεται να βιώσει τέτοιες εμπειρίες και έχει ανάγκη από ένα γονέα που ξέρει να του κρατά αλλά και να του αφήνει το χέρι.